داروها

داروها

داروها

داروها

آموکسی سیلین AMOXICILLIN


آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک رایج است که برای درمان انواع گوناگونی از عفونت های باکتریایی نظیر عفونت گوش میانی ، گلودرد، ذات الریه (یا پنومونی )، سینوزیت و عفونت های دستگاه ادراری تجویز می شود. این دارو با تضعیف دیواره سلولی باکتری ها موجب پاره شدن این دیواره و مرگ باکتری ها می شود.
چگونگی مصرف
آموکسی سیلین را می توان با شکم پر یا خالی مصرف کرد. سوسپانسیون آموکسی سیلین را می توان به همان شکل یا همراه با مقدار اندکی شیر، شیرخشک ، آب میوه ، آب گازدار، یا نوشیدنی های خنک دیگر مصرف کرد. در صورتی که آن را با چیزی مخلوط کردید باید بلافاصله مصرف شود؛ مقدار کامل تجویز شده را بخورید. بهتر است که آموکسی سیلین در فواصل مساوی در طول شبانه روز مصرف شود تا مقدار مشخصی از آن به طور ثابت در خون و ادرار وجود داشته باشد. برای مثال ، اگر لازم است 4 بار در روز آموکسی سیلین بخورید، باید هر 6 ساعت یکبار باشد (مثلاً 12 ظهر، 6 عصر، 12 شب و 6 صبح ). اگر این برنامه با برنامه کاری یا خواب شما مغایرت دارد، از پزشکتان خواهید در تعیین یک برنامه دارویی مناسب تر به شما کمک کند. مهم است که دارو سر وقت و با مقدار کامل مصرف شود، حتی اگر احساس بهبودی دارید. اگر پیش از اتمام کل داروی تجویز شده ، آموکسی سیلین را قطع کنید، نشانه هایتان ممکن است عود کنند. اگر یک نوبت را فراموش کردید ، به مجردی که به یاد آوردید آن را مصرف کنید. البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده باشد، به برنامه دارویی تان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.
هشدارها و عوارض جانبی
در صورت بروز هریک از علایم زیر در حین مصرف آموکسی سیلین ، با پزشکتان تماس بگیرید: اسهال ، سردرد، تهوع و استفراغ ، زخم های دهانی و زبان ، خارش و ترشح از واژن ، یا پلاک های سفید در دهان یا روی زبان . یک پاسخ نادر حساسیتی به آموکسی سیلین آنافیلاکسی است که به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد. از آنجایی که آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می کند، در صورت تورم لب ها یا اطراف چشم ها؛ بثورات جلدی ؛ کهیر، یا تورم هایی بر روی پوست ؛ تب ؛ غش ناگهانی ؛ ضربان قلب سریع ، یا خس خس سینه یا مشکل تنفسی آموکسی سیلین را قطع کرده و با یک مرکز خدمات اورژانس پزشکی تماس بگیرید.
موارد احتیاط
در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف آموکسی سیلین پزشکتان را مطلع سازید:
حساسیت به هر نوع ماده غذایی ، نگهدارنده ، رنگ خوراکی یا داروهای دیگر به ویژه آنتی بیوتیک ها (پنی سیلین ها یا سفالوسپورین ها).
بارداری یا شیردهی .
در حال مصرف داروهای دیگر، به ویژه داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی ( NSAIDs ، نظیر ایبوپروفن )، آسپیرین ، ضدانعقادها (رقیق کننده های خون نظیر وارفارین )، داروهای ضدسرطان (متوترکسات )، قرص های ضدبارداری حاوی استروژن (آموکسی سیلین ممکن است اثرات این قرص ها را کاهش دهد)، پروبنسید، یا آنتی بیوتیک های دیگر (اریترومایسین ، تتراسایکلین ). سابقه یا ابتلا به مشکلات خونریزی دهنده (نظیر زخم معده ، هموفیلی ، کمبود پلاکت )، کولیت (التهاب روده بزرگ ) مرتبط با آنتی بیوتیک ، یا بیماری کلیوی .
هنگام مصرف آموکسی سیلین توصیه می شود
حتی در صورت احساس بهبودی تمام آموکسی سیلین تجویز شده را برای درمان عفونت تان و جلوگیری از عود مجدد مصرف کنید.
اگر از قرص های ضدبارداری استفاده می کنید، تا یک ماده پس از پایان دوره درمان با آموکسی سیلین از یک وسیله جلوگیری اضافی نیز نظیر کاندوم یا ژل های اسپرم کش استفاده کنید.
آموکسی سیلین را دور از دسترس کودکان ، و دور از حرارت ، نور مستقیم و حرارت مرطوب نگاه دارید (در این شرایط آموکسی سیلین فاسد می شود). پس از ریختن آب در شیشه محتوی پودر آموکسی سیلین و تهیه سوسپانسیون دارو را باید در یخچال نگاه داشت ؛ پیش از مصرف سوسپانسیون باید شیشه را به خوبی تکان دهید.
در مورد شکل های مایع آموکسی سیلین از پیمانه موجود در جعبه دارو برای اندازه گیری مقدار دارو استفاده کنید.
اگر در حال مصرف آموکسی سیلین هستید و ظرف 3 روز احساس بهبودی نمی کنید با پزشکتان مشورت کنید.
هنگام مصرف آموکسی سیلین ، نباید
آموکسی سیلین را بعد از تاریخ انقضایش مصرف کنید.
دارو را ناتمام قطع کنید، مگر در صورتی که پزشکتان چنین توصیه کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد